неділю, 24 травня 2020 р.

Майбутнім першокласникам

Рекомендації батькам майбутніх першокласників

Останній рік перед вступом дитини в школу приносить багато тривог його батькам. За цей досить довгий термін деякі мами і тата намагаються вивчити зі своїм сином або дочкою програму першого класу. Однак робити подібне ні до чого. Краще переконатися в тому, що дитина володіє достатньою психологічною зрілістю для навчання в школі.

Чому ж так необхідно визначити готовність дитини до школи на самому початку навчання, а ще краще – до вступу в школу? Що ж таке "готовність до школи"? для чого це потрібно знати батькам? Спробуємо розібратися.

Що нового виникає в житті дитини з того моменту, як він, озброївшись ранцем і букетом квітів, відправляється в школу?

1. Дитина переходить до систематичної навчальної діяльності. У дошкільному віці провідною діяльністю є гра. Потрібно зауважити, що надходження дитини в школу не означає відмови від ігор, тому що як і раніше значну частину свого часу першокласник приділяє саме їм.

2. Виникають відносини «учень — учитель». Вони вимагають від першокласника прийняття ролі учня, тобто вміння слухати і виконувати вказівки вчителя.

3. Набувається статус учня. Школа сприймається ним як символ подальшого розвитку. А що розвине в собі, чого досягне, перебуваючи в її стінах, - багато в чому залежить від нас, дорослих.

 

Шкільна готовність - це комплексне явище, що включає в себе інтелектуальну, психологічну та соціальну готовність.

Інтелектуальна готовність дитини до школи полягає в певному кругозорі, запасі конкретних знань, в розумінні основних закономірностей, розвиток уваги, пам'яті, сформовані розумові операції аналізу, синтезу, узагальнення, вміння встановлювати зв'язки між явищами і подіями. До 6-7 років дитина повинна знати:

§ свою адресу і назву міста, села, селища, в якому він живе;

§ назва країни та її столиці;

§ імена та по батькові своїх батьків, інформацію про місця їх роботи;

§ пори року, їх послідовність і основні ознаки;

§ назви місяців, днів тижня;

§ основні види дерев і квітів.

Йому слід вміти розрізняти домашніх і диких тварин, розуміти, що бабуся – це мама батька або матері.

Іншими словами, він повинен орієнтуватися в часі, просторі і своєму найближчому оточенні.

Психологічна готовність дитини до школи включає в себе особистісну і вольову готовність.

1. Особистісна готовність дитини до школи полягає у формуванні у нього готовності до прийняття нової соціальної позиції школяра — положення школяра. Позиція школяра зобов'язує зайняти інше, в порівнянні з дошкільником, положення в суспільстві, з новими для нього правилами. Ця Особистісна готовність виражається в певному відношенні дитини до школи, до вчителя і навчальної діяльності, до однолітків, рідним і близьким, до самого себе.

Ставлення до школи. Виконувати правила шкільного режиму, своєчасно приходити на заняття, виконувати навчальні завдання в школі і вдома.

Ставлення до вчителя і навчальної діяльності. Правильно сприймати ситуації уроку, правильно сприймати істинний сенс дій вчителя, його професійну роль.

Ставлення до рідних і близьких. Маючи особистий простір в сім'ї, дитина повинна відчувати шанобливе ставлення рідних до його нової ролі учня. Рідні повинні ставитися до майбутнього школяра, його вченню, як до важливої змістовної діяльності, набагато більш значущою, ніж гра дошкільника. Вчення для дитини стає основним видом його діяльності.

Ставлення до самого себе, до своїх здібностей, до своєї діяльності, її результатів. Мати адекватну самооцінку.

2. Вольова готовність полягає в здатності дитини напружено працювати, роблячи те, що від нього вимагає вчитель, режим шкільного життя. Дитина повинна вміти управляти своєю поведінкою, розумовою діяльністю.

Наявність вольових якостей у дитини допоможе йому тривалий час виконувати завдання, не відволікаючись на уроці, доводити справу до кінця. Спочатку Дорослі за допомогою слова регулюють поведінку дитини, потім, засвоюючи практично зміст вимог дорослих, він поступово починає за допомогою власної мови регулювати свою поведінку, роблячи тим самим істотний крок вперед по шляху вольового розвитку. Після оволодіння мовою слово стає для дітей не тільки засобом спілкування, а й засобом організації поведінки.

Одним з центральних питань волі є питання про мотиваційну обумовленість тих конкретних вольових дій і вчинків, на які людина здатна в різні періоди свого життя.

Соціальна готовність має на увазі потребу в спілкуванні з однолітками і вміння підпорядковувати свою поведінку законам дитячих груп, здатність приймати роль учня, вміння слухати і виконувати інструкції вчителя, а також навички комунікативної ініціативи і самопрезентації. Сюди можна віднести і такі особистісні якості, як вміння долати труднощі і ставитися до помилок як до певного результату своєї праці, вміння засвоювати інформацію в ситуації групового навчання і змінювати соціальні ролі в колективі класу. Дуже важлива роль батьків, від яких дитина буде чекати розуміння, прийняття і допомоги.

Що важливо зробити перед школою?

1. Розвивати дрібну моторику рук.

2. Сформувати інтерес до книги.

3. Привчити дотримуватися режиму дня.

4. Сформувати навички самообслуговування і самостійності.

5. Навчити дитину спілкуватися з однолітками.

Особливу увагу приділіть розвитку посидючості і вольових процесів:

Навчіть дитину керувати своїми бажаннями, емоціями і вчинками. Він повинен вміти підкорятися правилам поведінки і виконувати завдання за зразком.

Щодня займайтеся інтелектуальним розвитком дитини:

* під час прогулянок звертайте уваги на різні явища природи (дощ, сніг, туман, Веселка). Вивчіть назви пір року.

* вчіть з дитиною назви тварин, рослин, предметів побуту та шкільного приладдя, визначайте їх особливості та призначення.

* розвивайте зв'язне мовлення. Вчіть дитину переказувати казки і складати розповіді по картинках. Слідкуйте за правильністю вимови і грамотністю мови.

* навчіть дитину рахувати до 100 і порівнювати кількість предметів. Познайомте із зображенням цифр.

* розвивайте дрібну моторику рук дитини, за допомогою малювання, штрихування, розфарбовування, мозаїки, ліплення, нанизування намистин, гудзиків.

* навчіть дитину розрізняти і правильно називати основні геометричні фігури (коло, квадрат, трикутник, прямокутник, овал), порівнювати і розрізняти предмети за величиною (більший, менший) і кольором.

Поради для батьків майбутніх першокласників:

* Важливо, щоб до школи у дитини був досить різноманітний досвід спілкування з незнайомими людьми — і дорослими і дітьми. Давайте малюкові можливість попрактикуватися у встановленні нових контактів. Це може відбуватися в поліклініці, на дитячому майданчику, в магазині.

* Деякі діти губляться, не маючи навички " виживання в натовпі "(зайдіть в будь-яку школу на перерві). В якості тренування час від часу можна взяти сина або дочку на великий розважальний захід, проїхатися в громадському транспорті.

Не секрет, що не завжди оточуючі доброзичливі і сповнені розуміння. Вчіть дитину не губитися, коли тебе критикують або — дитячий варіант — дражнять. Готуйте його до того, що в школі він може зіткнутися і з негативними оцінками своєї роботи. Тобто вдома важливо мати досвід і похвали і осуду. Головне, щоб малюк розумів: критикуючи його, ви даєте оцінку не його особистості в цілому, а конкретного вчинку. Прекрасно, якщо вироблена досить стійка позитивна самооцінка. Тоді на зауваження або на не надто високу оцінку вчителя дитина не образиться, а постарається щось змінити.

* Важливо для дитини вміти висловлювати свої потреби словами. Будинки оточуючі розуміють його з півслова або за виразом обличчя. Не варто чекати того ж від вчителя або однокласників. Просіть малюка повідомляти про свої бажання словами, по можливості організуйте такі ситуації, коли йому потрібно попросити про допомогу незнайомого дорослого або дитини.

* У школі малюк може потрапити в ситуацію порівняння з однолітками. Значить, варто ще до школи поспостерігати за ним в іграх, що включають змагальний момент, конкуренцію дітей. Як він реагує на успіх інших, на свої невдачі і тому подібні ситуації?

* Намагайтеся, щоб дитина звикав працювати самостійно, не вимагав постійної уваги і заохочення з боку дорослого. Адже на уроці вчитель навряд чи зможе приділити кожному однакову увагу. Поступово переставайте хвалити дитину за кожен крок в роботі-хваліть за готовий результат.

* Привчайте малюка спокійно сидіти і працювати протягом певного часу. Включайте в розпорядок дня найрізноманітніші заняття, чергуючи спокійну роботу за столом з рухливими іграми. Особливо це важливо для збудливого, рухливого дитини. Поступово він звикне до того, що верещати і бігати можна в певний, «галасливий» час. Тоді буде здатний і в школі дочекатися зміни.

* Давайте дитині частіше альбом для малювання, пластилін. Нехай творить, тренуючи тим самим дрібні м'язи кисті і покращуючи координацію рухів пальців. З цією ж метою можна навчити дитину вишиванню, в'язанням гачком.

* З перших днів ваш першокласник буде відчувати себе впевнено, якщо заздалегідь прищепити йому елементарні навички роботи на уроці. Наприклад, навчити правильно тримати олівець, орієнтуватися на сторінці зошита або книги, уважно слухати інструкцію і виконувати її, відраховувати потрібну кількість клітинок і т. д.

* Якщо майбутній учень буде час від часу вчити вірші напам'ять, його пам'ять, стане набагато краще. Просіть дитину розповідати вірші родичам, знайомим, сусідам. Тим самим ви допоможете сформувати у дитини навик виступати перед аудиторією, який потім йому дуже стане в нагоді на уроці.

Скоро ваша дитина переступить поріг школи, що істотно змінить все його звичне життя. Перехід з дитячого садка в школу-важливий щабель в житті кожної дитини. Опиняючись в нових соціальних умовах, діти часто бувають до них не готові, що, позначається на їх емоційній сфері. Тому важливо, готувати дитину до школи, адже все, чого ви навчите його зараз, допоможе йому бути успішним в школі.

 

Порада 1. Заздалегідь познайомтеся зі школою, умовами навчання і вчителем.

Порада 2. Обговоріть з дитиною ті правила і норми, з якими він зустрінеться в школі. Поясніть їх необхідність і доцільність.

Порада 3. Виділіть дитині місце для занять вдома.

Порада 4. Підтримуйте в дитині його прагнення стати школярем.

Порада 5. Уникайте надмірних вимог до дитини.

Порада 6. Складіть разом з майбутнім першокласником розпорядок дня і стежте за його дотриманням.

Порада 7. Привчайте дитину утримувати в порядку свої речі і шкільне приладдя.

Порада 8. Дитина має право на помилку. Тому не ставтеся до його перших невдач як до краху всіх ваших надій. Пам'ятайте: йому дуже необхідна ваша допомога і підтримка.

Порада 9. Не пропустіть перші труднощі в навчанні. Звертайте увагу на будь-які труднощі, особливо якщо вони стають частими.

Порада 10. Не перенавантажуйте дитину навчанням. У першокласника повинно залишатися достатньо часу для ігор.

І пам'ятайте: найголовніше-вірити, що у сина чи доньки все складеться добре!!!