Перехід з початкової школи в середню
Деякі батьки, незадоволені навчанням і
поведінкою дитини в початковій школі, покладають великі надії на перехід в
середню школу, вважаючи, що саме в п'ятому класі все почнеться по-справжньому.
І ці батьківські очікування вільно чи мимоволі передаються дітям. Дитина теж
починає чекати «нового життя».
Збіг ЗМІН
Дійсно, навчання в середній школі
відбувається більш інтенсивно і вимагає від учнів більшої самостійності. Однак
не слід очікувати від переходу в середню школу занадто багато чого. Навчання в
п'ятому класі спирається на базу навичок і знань, отриманих в початковій школі.
Перехід учнів з початкової школи в середню
справедливо вважається кризовим періодом. Багаторічні спостереження педагогів і
шкільних психологів свідчать про те, що цей перехід неминуче пов'язаний зі
зниженням успішності, хоча б тимчасовим. Учням, які звикли до певних порядків
початкової школи, потрібен час, щоб пристосуватися до нового темпу і стилю
життя.
Часто зовнішні зміни збігаються за часом з
початком фізіологічних змін в організмі дітей. Все це в першу чергу
відбивається на якості успішності (наприклад, відмінник в початковій школі
раптом в п'ятому класі починає отримувати четвірки і трійки). Хоча буває і так,
що дитина, ледве-ледве навчався в початкових класах на трійки, раптом стає
твердим хорошистом.
Чи можна
уникнути серйозних проблем з навчанням під час переходу в середню школу? Досвід
показує, що можна. Але для цього необхідно враховувати всі фактори, що
впливають на якість навчання в п'ятому класі.
Звичка ДО КОНТРОЛЮ
У початковій школі учні завжди знаходяться в
полі зору педагога, який контролює ступінь їх готовності до чергового уроку,
допомагає врегулювати конфліктні ситуації з іншими вчителями (наприклад, дитина
забула фізкультурну форму, не приніс альбом). Учитель початкових класів
знаходиться в тісному контакті з батьками. Він уважно стежить за тим, щоб вся
необхідна інформація була записана в щоденник і доведена до їх відома.
У середній школі діти опиняються наданими
самі собі. Вони повинні самостійно переходити з кабінету в кабінет, готуватися
до уроків, і дуже часто їм доводиться самостійно вирішувати питання з
учителями. Спізнитися на урок, забути якусь навчальну річ, не зробити завдання
- все це стає більш серйозною провиною, ніж в початковій школі.
З класним
керівником п'ятикласники зустрічаються тільки на уроках, які він веде, і на
рідкісних, на жаль, класних годинах. Природно, що і батьки не можуть бути в
курсі всього, що відбувається в школі.
Виходить, що
учні, які ще вчора були під постійним контролем з боку вчителя і батьків, тепер
повинні поєднувати навчальні та організаційні сторони шкільного життя.
Деякі діти в
силу своїх психологічних особливостей не готові до подібної самостійності, вони
відчувають розгубленість, весь час все плутають і забувають, не можуть
зосередитися на навчанні. Інші діти настільки звикли до постійного контролю з
боку дорослих, що не здатні самостійно організувати власну шкільне життя. Все
це, природно, веде до зниження успішності.
НА ПЕРШОМУ МІСЦІ - РЕЖИМ
З одного
боку, при переході в середню школу мало що змінюється: дитину оточують ті ж
однокласники, в розкладі вказані в основному вже знайомі предмети, а перші
тижні навчання присвячені повторення пройденого в початковій школі.
Він продовжує
приходити в той же час в той же будинок, йому задають домашні завдання, так
само питають на уроках і ставлять оцінки.
Але, з
іншого боку, заняття тепер проходять в новому кабінеті, а часто - і в різних
кабінетах. У розкладі з'явилися назви незнайомих предметів (природознавство,
історія). І найголовніше - кожен предмет веде новий учитель.
Кожен
учитель по-своєму реагує на те, що відбувається в класі і пред'являє учням
певні вимоги. Наприклад, для одного шум під час уроку може бути природним фоном
його пояснень, а інший суворо карає за найменше відволікання. Дитині необхідно
час, щоб звикнути і навчитися поводитися відповідно до вимог.
Слід
пам'ятати, що і вчитель повинен звикнути до класу, налаштуватися на роботу з
ним. Багато вчителів, які беруть п'ятий клас, до цього працювали з випускниками
- дорослими, самостійними учнями, а тепер також змушені звикати до того, що їх
нові підопічні потребують додаткового контролю, нагадуваннях. Вони можуть
міркувати про серйозні речі і втрачати одяг, підручники, забувати, в якому
кабінеті наступний урок і як звуть їх вчителі.
Період
адаптації до нових правил і вимог може займати у дитини від одного місяця до
цілого року. В цей час і може спостерігатися деякий спад успішності, так як
діти швидше зайняті вивченням форми, ніж змісту навчальної діяльності.
ПОЧАТИ СПОЧАТКУ
Як і
будь-яка криза, перехід в середню школу має і свої позитивні сторони. Нова
навчальна ситуація дозволяє перебороти сформовані в початковій школі
стереотипи.
Основною
особливістю переходу в п'ятий клас, як уже говорилося, є зміна вчителів. Всі
предмети тепер ведуть різні викладачі. І хоча це створює певні труднощі, в той
же час поява нового вчителя завжди шанс для дитини побудувати свої взаємини з
предметом по-новому.
Саме в
п'ятому класі школяр отримує можливість почати свою навчальну життя спочатку.
Учень з закріпилася репутацією трієчника або двієчника може стати хорошистом і
навіть відмінником.
Багато
старшокласників згадують, що саме в п'ятому класі у них виявився інтерес до
того чи іншого предмету, який не тільки сприяв підвищенню якості їх навчання в
цілому, але і допоміг в подальшій професійній орієнтації.
Ось приклад
з життя десятикласниці Маші, що вибрала для себе гуманітарний напрям.
Маша в
початковій школі вважалася слабкою ученицею, часто отримувала трійки і двійки.
Свою вчительку побоювалася, з однокласниками відносини у неї не складалися.
Загалом, в школу ходити не любила.
Початкову
школу вона закінчила з трійками з математики та «натягнутою» четвіркою з
читання. На першому ж уроці літератури в п'ятому класі Маша щось відповідала
новій учительці, і в кінці уроку та похвалила дівчинку і поставила їй в
щоденник п'ятірку за урок. Маша була здивована - вона отримала п'ятірку, як їй
здавалося, ні за що. Незнайома вчителька виділила її.
Напевно,
саме з цього дня урок літератури став улюбленим для Маші, вона стала більше
читати, з нетерпінням чекала уроків літератури. Їй стало набагато цікавіше
вчитися, і з трієчниці Маша перетворилася в хорошистку.
Саме
можливість для дитини почати навчальне життя спочатку і є позитивним ключовим
моментом переходу в середню школу. Але зробити це дитина може тільки за
допомогою оточуючих: вчителів і батьків.
Причини неуспішності
Крім
розглянутих специфічних причин, що впливають на якість успішності в п'ятому
класі, існують і інші, характерні не тільки для цього віку.
Фізіологічні зміни. Перехід в середню школу може співпадатити з початком фізіологічних змін в
організмі дитини. Дитина починає рости, стає плаксивою, весь час хоче спати,
або навпаки, стає розгальмованою, як в руховій так і в мовній сфері
спілкуванні. Наслідком цих явищ є неуважність, ослаблення пам'яті, уваги.
Природно, що для адаптації дитини в такій ситуації потрібно більше часу.
Невпевненість в собі. Сформувавшись один раз, невпевненість в собі, в своїх здібностях
«переходить» з дитиною з класу в клас. Дитина як би заздалегідь вважає, що у
нього нічого не вийде, і навіть не наважується пробувати.
Причиною
такої невпевненості в собі можуть бути підвищена тривожність, тиск з боку
близьких, їх надмірна вимогливість, боязнь не виправдати очікувань.
Невпевненість в собі може особливо сильно проявлятися в перехідному віці.
Дитина починає критично ставитися до себе і своїх успіхів, своєї зовнішності і
здібностей чогось досягти. У багатьох підлітків спостерігається різке падіння
самооцінки. Допомогти дитині подолати ці труднощі, відчути себе успішним і
компетентним можна, тільки розібравшись в їх причинах.
Особисті проблеми. Різке погіршення якості навчання може бути пов'язано з особистими
проблемами дитини: посварився з одним, закохався, проблеми в родині і т.д.
Знання того, що турбує дитину, допоможе з терпінням і розумінням поставитися до
його неуспішності. Іноді досить перечекати якийсь час, і все увійде в колію, а
іноді необхідна підтримка і допомога фахівця - психолога.
Відсутність здібностей. Скоріше мова йде про відсутність у дитини якихось видатних здібностей, на
що сподівалися батьки. Зазвичай вже до закінчення початкової школи у всіх дітей
сформовані навички навчальної діяльності, але у деяких дітей ці навички все -
таки слабо виражені і їм потрібна постійна допомога дорослих у засвоєнні
програмного матеріалу, контроль за їх навчанням. Є предмети які даються дитині
важко, звідси нелюбов до певних предметів, небажання їх робити, а отже,
неуспішність у навчанні. Є діти з гуманітарним, математичним, творчим складом
розуму, звідси і інтереси до предметів різні. Але в п'ятому класі з'являються
нові предмети, і у дитини є можливість проявити себе в інших формах.
Відсутність інтересу. Дуже часте явище - дитина погано вчиться, тому що йому нецікаво. Причини
можуть бути різні: постійні невдачі, погані відносини з учителем або
однолітками, особисті проблеми, батьки перестали цікавитися його успіхами і
справами (вирішили, що він вже дорослий). Іноді дитина заявляє, що йому
нецікаво вчитися, тому що він не розуміє, як те, що вони вивчають в школі, може
стати в нагоді йому в житті.
Пояснення,
що потім це тобі точно стане в нагоді або що вчитися треба для загального
розвитку, в цьому випадку не згодяться. Але батьки можуть постаратися наочно
показати дитині сенс вивчення того чи іншого предмета. Життя постійно ставить
перед людиною завдання, що вимагають застосування шкільних знань: наприклад,
без таблиці множення дуже складно порахувати, скільки грошей знадобиться на
покупку продуктів. А знання алфавіту допомагає орієнтуватися в каталогах і
енциклопедіях.
Розгадування
кросвордів вимагає наявності певних знань на рівні шкільної програми
(географії, історії, літератури). Можна попросити у дитини допомоги, разом з
ним пошукати відповідь в підручниках.
Вирушаючи з
дітьми в подорож або просто добираючись з одного кінця міста в інший, можна
запропонувати їм розрахувати швидкість руху або пройдену відстань.
Коли хтось
із рідних чи знайомих збирається в подорож, обговоріть, як йому одягтися і на
який клімат розраховувати, які традиції треба буде дотримуватися.
Власний
город або навіть квіти на підвіконні - хороший практикум з ботаніки і навіть генетиці
(торік цвіли червоні і білі гвоздики, а тепер із зібраних з них насіння чомусь
виросли рожеві).
А обговорення різних кінотрюків продемонструє
необхідність знання фізичних законів.
ЗАГАЛЬНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
• Якщо ви
перейшли в 5-ий клас з початкової школи, це зовсім не означає, що ваша дитина
вже доросла і самостійна. Це ілюзія. Вона багато знає і вміє, але це робить
"для кого-то", для вчителя, для батьків, але не для себе. Для учня
ситуація змінилася і для неї що було в початковій школі, те і залишилося в
початковій школі. Вам необхідно прожити 5-ий клас з вашою дитиною як 1-ий, щоб
зберегти і довести їй, що всі попередні правила і вимоги дійсні і з 5 по 11
клас.
• Якщо вас
щось турбує в поведінці дитини, постарайтеся якомога швидше зустрітися і
обговорити це з класним керівником.
• Якщо в
сім'ї відбулися якісь події, що вплинули на психологічний стан дитини
(розлучення, від'їзд в довгу відрядження когось із батьків, народження ще
однієї дитини і т.ін.) повідомте про це класного керівника. Саме змінами в
сімейному житті часто пояснюються раптові зміни в поведінці дітей.
•
Обов'язково виявляйте цікавість до шкільних справ, обговорюйте з нею складні
ситуації з учителем і однокласниками, разом шукайте вихід з конфліктів,
діліться своїм досвідом.
• Допоможіть
дитині вивчити імена нових учителів, запропонуйте йому описати їх, відзначити
якісь особливі риси.
• Порадьте
дитині в скрутних ситуаціях звертатися за допомогою до класного керівника.
• Не слід
відразу послаблювати контроль за навчальною діяльністю дитини, якщо в період
навчання в початковій школі вона звикла до вашого контролю. Привчайте її до
самостійності поступово: вона повинна
сама збирати портфель, телефонувати однокласникам і спитати уроки. Просто
контролюйте зроблено-не зроблено і вимагайте зробити самій.
• Основними
помічниками батьків у складних ситуаціях є терпіння, увага і розуміння.
Немає коментарів:
Дописати коментар